Használd ki a maximális nyári kiárusítást a teljes webáruházban – mindenre kedvezmény! Akciós korcsolyákért kattints ide.

Már megtanultad, hogy mit tudsz csinálni a kendamával és most össze szeretnéd mérni a tudásodat a barátaiddal? Esetleg az is érdekelne, hogyan működik az értékelési rendszer a hivatalos versenyeken? Itt mindent megtudhatsz, amire csak szükséged van.

Mielőtt belemerülnénk a hivatalos szervezetek szerinti értékelésbe, valamint a hivatalos Kendama szintekbe, nézzük meg, hogyan tudsz fesztelenül szórakozni a haverokkal a seshen, vagy a jamen. Összeállítottunk egy listát azokról a minijátékokról, amelyeket a barátaiddal játszhatsz, hogy elüssétek az időt:

Moshikame walk

Lényege a tama átdobálása a big cupból a base cupba és fordítva - konkrétan minden lépésnél egy átdobást kéne végrehajtani. A barátaiddal meghatározhatjátok, hogy milyen területet kell körbejárnotok, vagy hogy merre menjetek. Az esik ki, aki elrontja az átadást.

Kendama Candle Ninja

Ezt a játékot tetszőleges számú játékos játszhatja. Mindegyik játékos megragadja a kendamát, méghozzá candle grip módon (a spike-ot). A tama pedig a base cupra van helyezve. A játék célja, hogy a kezed és a lábad (vagy más testrészed - a fantáziádnak nincs határa) segítségével kizökkentsd az ellenfeled az egyensúlyából és leüsd a tamáját a helyéről. Ha több kendamátok van, játszhattok olyan változatot is, amikor mindkét kezetekben tartotok egy-egy kendamát és amikor egy tama leesik az egyik kezetekből, leteszitek, a kezeteket pedig a hátatok, vagy a fejetek mögé teszitek és folytatjátok a játékot. Az a játékos nyer, aki utoljára marad és még legalább egy kendama marad a kezében (a tamával a base cupban).

Unicorns (Egyszarvúk)

Mindannyian úgy helyezik el a kendamát, hogy a homlokukon legyen a base cup, a tama a hátukon és a spike pedig eközben az egyszarvú szarvára emlékeztessen. Ezután a játékosoknak úgy kell végigjárniuk egy pályát, vagy teljesíteniük egy feladatot, hogy a kendama ne essen le a fejükről. Használható még az előző játék alternatívájaként is - nevezhetjük Kendama Unicorn Ninjának is.

Kendama Snake

Ismét a barátaiddal leszel egy körben. Az első játékos bemutat egy tetszőleges trükköt, például a Kozarat (Small Cup). A következő erre épít - ő is csinál egy Kozarat és például egy Tomekent (Spike) is. Így folytatjátok, egymásra halmozva a trükköket - aki elrontja, az kiesik. Aki utoljára marad, az nyer.

7 to Spike

Először is meg kell határoznotok, hogy ki lesz a King of Mountain és a bírák/zsűri, a többiek a "trónkövetelők". Az érdeklődők egyenként odamennek a királyhoz és egy spike-kal végződő trükköt mutatnak be. Ezután a király is mutat egy tetszőleges trükköt. A zsűri értékeli, hogy ki mutatott be jobb trükköt. Ha a király, akkor ő marad "a trónon" és kap egy pontot. Ha az érdeklődő, akkor ő kap egy pontot, majd felmegy "a trónra" és az eredeti király helyébe lép. A játék így folytatódik, amíg valaki 7 pontot nem szerez - ő nyer.

Spike Off (Last Man Standing)

Te és a barátaid körbe álltok és kijelöltök valakit, aki tetszőleges, egyszerű trükköket mutat majd be. Aki elrontja, az kikerül a körből. Az utolsó nyer - last man standing.

Hivatalos és nem hivatalos versenyek, vizsgák 

Több módja is van annak, hogy részt vehess a különböző versenyeken, vagy akár hivatalos vizsgákon egyaránt (amelyek után igazolást kapsz a hivatalos szintedről, és bekerülsz a nyilvántartásba).

Nem hivatalos versenyek

Rendezésre kerülnek különböző nem hivatalos versenyek is, amelyek leggyakrabban jamek és seshek formájában zajlanak. A következő típusú versenyekkel találkozhatsz:

Speedladder

Ez egy előre meghirdetett verseny, mivel előre közzé kell tenni azokat a trükköket, amelyekben versenyezni fognak a résztvevők. A feladat az, hogy a megadott trükköket sorrendben és a lehető leggyorsabban kell végrehajtani. Ha azonban egy játékos egyszer már végrehajtott egy trükköt és továbblépett a következőre, nem kell visszatérnie, ha elrontott valamit. Egyszerűen csak miután végrehajtotta, a játékos automatikusan továbblép a következő trükkre, s az előzőt befejezettnek tekinti. A legjobb idővel rendelkező játékos nyer és általában kategóriákra is osztják őket - Beginner és Intermediate.

Game of Ken

Ez ugyanaz a játék, mint a Game of Scoot, csak Kendamával. Nincs pontosan megadva, hogy az első játékos hogyan kerül meghatározásra. Általában a klasszikus kő-papír-ollóval döntik el, de olyat is szoktunk látni, hogy a döntő pont azé, aki a legtöbb earth-turnt tud végrehajtani egymás után. Az első játékos bemutat egy trükköt - ha nem sikerül neki az első próbálkozás, akkor az ellenfél játékos jön a trükkel. Az ellenfélnek két próbálkozási lehetősége van a trükk végrehajtására. Ha másodszorra sem sikerül neki, a háromból egy betűt kap (K-E-N). Aki először kapja meg mindhárom betűt, az veszít. Ha a játékosnak csak egy betű hiányzik, három próbálkozási lehetőséget kap a trükk megismétlésére. Valójában egynél több játékos is játszhat és tetszőleges számú betűben is meg lehet állapodni (K-E-N-D-A-A-M-A-K-E-N...).

Open Division

Nagyon hasonló játék, mint a Game of Ken, de előre meghatározott trükkökkel. A játékosok kapnak egy listát a trükkökről, melyek többnyire amatőr és profi kategóriákba vannak osztva. Ez a játék nem arról szól, hogy a trükköt minél gyorsabban, hanem minél kevesebb próbálkozással kell végrehajtani. A játékosok eldöntik, hogy ki kezd és annak a játékosnak meg kell próbálnia megcsinálni a listán szereplő első trükköt (lehetőleg elsőre). Ezután a második játékos következik és ha kevesebb próbálkozással csinálja meg a trükköt, mint az ellenfél, akkor pontot kap. Aki az első három pontot megszerzi, az nyer. A döntőben 5 pontért szokás játszani.

Freestyle

A freestyleban többnyire két játékos áll egymással szemben. Mindkettőjüknek van egy időkorlátja (pl. 1 perc), hogy bemutassák az összeállításukat, általában zenére. Egy páratlan számú zsűri különböző kritériumok alapján értékeli, hogy ki hajtotta végre jobban az összeállítását - olyan kritériumok alapján, mint a kreativitás, a technikai nehézség, stb. A freestyle sokak által előnyben részesített versenytípus, mivel itt minden egyes versenyzőnek a sajátos specifikus stílusa érvényesülhet.

Hivatalos versenyek

A JKA (Japán Kendama Szövetség) és a BKA (Brit Kendama Szövetség) vizsgákat szervez, amelyek eredményeként hivatalos tanusítványt szerezhetsz, amely igazolja a te kendamázási szintedet. Először azonban vessünk egy pillantást a legnagyobb hivatalos kendama versenyre, amelyet évente rendeznek meg a kendama szülőhelyén - Hirosimában.

Kendama World Cup

Ahogy a neve is mutatja, kendama világbajnokságról van szó. Ez egy igazán komplex és egyben meglehetősen összetett értékelési rendszerrel rendelkező verseny - mégis rengeteg taktikát lehet itt tanulni. előre meg van adva egy 120 trükköt tartalmazó lista - ezek 12 csoportra vannak osztva (minden csoportban 10 trükk). A 12 csoport 12 szintet képvisel - 1-es számú = legkönnyebb trükkök, 12-es számú = legnehezebb trükkök. Minden egyes trükkhöz egy pontszám van hozzárendelve, amelyet a trükk helyes végrehajtása után kapsz (minél magasabb a szint, annál több pont). A trükköket nem szabad megismételni. A verseny két napig tart.

Az első napon (kvalifikáció napja) a játékosok kiválasztják a 12 trükköt. Ezt a 12 trükköt két fordulóban mutatják be, 6 és 6 trükkre osztva - minden játékosnak fordulónként 3 perc áll a rendelkezésére. A legjobb 25 játékos jut a fináléba.

A második napon (döntő) minden játékosnak ismét három perc áll rendelkezésére és a 3-12. kategóriából választhatja ki a különböző trükköket. A döntőben a pontokat "a másodikon - négyzeten" adják - vagyis ha egy játékos egy 5-ös szintű trükköt hajt végre, akkor nem 5 pontot kap érte, hanem 25-öt. A 12-es szinten 194 pontot kap. Itt jön képbe a taktika - először a lehető legnehezebb trükköket kell megcsinálni, hogy minél több pontot gyűjtsünk, majd az egyszerű "biztosakkal" kell megtolni, vagy kezdjük könnyedén, fokozatosan emelve a szintet, de kockáztatva, hogy nem jutsz el a legjobb trükkjeidhez.

JKA és BKA vizsgák

A kendamázásban a vizsgák letétele után több szintet is elérhetsz - Kyu és Junshodan. E két szint különböző levelekkel rendelkezik és különböző feltételei vannak a sikeres teljesítésnek. Miután teljesítetted őket, kapsz egy tanúsítványt a szintedről és bekerülsz a játékosok nyilvántartásába is.

Feltételek 

Kendama

Nem versenyezhetsz akármilyen kendamával. Saját kendamával kell rendelkezned - egy versenyzőre (minimum) egy saját kendama jut. A JKA-nak és a BKA-nak is szigorú irányelvei vannak az ilyesmire vonatkozóan. Csak a standard, nem ragadós színeket fogadják el, hacsak nincs másképp meghatározva. Összességében a ragadós (vagy akár szuper ragadós és gumírozott) felületek tilosak. A képen látható, hogy milyen jelölésekkel kell rendelkeznie egy kendamának ahhoz, hogy alkalmas legyen egy ilyen versenyre. Létezik még egy új - a JKA "ajánlott terméke".


  • Sunrise – standard/metál, vagy neon felület
  • Play – 2012-es és újabb modellek
  • Sweets – csak standard és paint modellek (2015 F3/2014 Focus)
  • Tribute – standard és a áttetsző felületek
  • Krom – csak standard Naturals modellek
  • Su Lab – csak natty
  • Nativ – csak natty
  • Royal – Original, vagy SuperNatural
  • Oozora – összes modell, kivéve Reshape
  • Baseline – csak natty

 

 Modifikációk

Vannak bizonyos módosítások, amelyek a jóváhagyott módosítások között szerepelnek. Összefoglaltuk, hogy milyen módosítások lehetnek és milyenek nem lehetnek egy ilyen versenyen. Azonban minden játékvezető maga is meghatározhatja a saját feltételét, amely miatt megkérheti a játékost, hogy cserélje le a kendamáját egy másikra. Ezek azonban alapvetőek és mindenkire vonatkoznak. Emellett az elfogadható matricák/seals feltételei is kissé eltérőek lehetnek a JKA-ban és a BKA-ban - ezeket a feltételeket a honlapjukon frissítik.

Engedélyezett modifikációk: 
- a zsinór cseréje
- "balosra" stringelés
- zsinórhoz való gyöngy hozzáadása, vagy cseréje
- a sarada swordhoz való ragasztása
- a sarada swordhoz való hozzácsavarozása, ha a csavar nem lóg ki
- a spike végén való ragasztó használata
- csomó kötése a tama-nál, hogy kivédje a golyó csúszását
- természetes leverődés a kendmázás következtében 

Tiltott modifikációk:
- ragasztó használata a spike hegyének lejtése alatt
- a tama felületének megváltoztatása
- a spike élesítése
- a spike újramodellezése gyantával, vagy más anyaggal a lehasadás után
- bármilyen matrica, vagy jelölés hozzáadása a kendamához
- az eredeti pecsét/matricák eltávolítása
- különböző kendama modellek komponenseinek keverése

Trükkök és a táblázat

Minden szintnek megvannak az előírt trükkjei és a próbálkozások száma, amelyekhez adott számú sikeres ismétlés elvégzése szükséges. Lentebb megmutatjuk, hogy milyen trükkökről van szó és hogy hogyan néz ki a táblázat, amelybe a pontszámot kell beírni.

Kyu Level

  • Big cup – Ōzara (大皿)
  • Small cup – Kozara (小皿)
  • Middle cup – Chūzara (中皿)
  • Candle – Rōsoku (ろうそく)
  • Spike – Tomeken (とめけん)
  • Airplane – Hikōki (飛行機)
  • Swing in – Furiken (ふりけん)
  • Around Japan – Nihon Isshū (日本一周)
  • Around the world – Seikai Isshū (世界一周)
  • Lighthouse – Tōdai (灯台)
  • Moshikame – (もしかめ)

 

Junshodan Level

  • Spike – Tomeken (とめけん)
  • Airplane – Hikōki (飛行機)
  • Swing in – Furiken (ふりけん)
  • Around the prefecture – Ken Isshū (県一周)
  • Around Japan – Nihon Isshū (日本一周)
  • Around the world – Seikai Isshū (世界一周)
  • Lighthouse – Tōdai (灯台)
  • Slip stick – Kensaki Suberi (けん先すべり)
  • Moshikame – (もしかめ)

 

A vizsga lefolyását a következő videóban láthatod: