Ha nem tudja mi alapján kell korcsolyára való tartalék kereket választani, ez a cikk hasznos lesz az Ön számára. Hadd adjak pár tanácsot a megfelelő keménység, méret, vagy a típus kiválasztásához.

1. Kerekek típusa


Az alapvető felosztás a felhasználás típusa alapján történik. A leggyakoribb típus a fitneszkorcsolya kerék. Méretük 78mm és 100mm között mozog. Elsősorban szabadidős és edzéscélú használatra szánták őket. Keménységük 80A és 85A között van.
A gyorsasági, vagy speed korcsolyázáshoz használt inline kerekekre a magasabb fokú keménység jellemző, konkrétan 84A-88A és mindenekelőtt a 90 és 110mm közötti méret. A nagyobb méret lehetővé teszi, hogy a korcsolyázó nagyobb sebességet érjen el. A méretük úgy működik, mint a kerékpár fogaskereke menet közben. Minél nagyobbak, annál nagyobb sebességet érhet el a felhasználó, ám ehhez több erőre lesz szüksége. Amint azt már valószínűleg Ön is kitalálta, a 110mm-es kerekek bejáratása határozottan nagyobb kihívást jelent, mint a 100mm-es kerekek esetében. Tehát ha a speeddel még csak most kezdene, ne válassza rögtön a legnagyobb alternatívát.
Végül pedig itt van az Inline hoki kategória. Ez a típus szélesebb, mint a fent említett kerekek. Ez azért van, hogy az inline hokisok mozgékonyabbak és stabilabbak legyenek játék közben. Méretük 72mm és 80mm között mozog. Az inline hokisok különböző Hi-LO (alacsony profilú) vázakat is használnak, melyekben különböző méreteket kombinálhatnak, hogy jobb mozgékonyságot érjenek el a korcsolyán. Keménységük eltér a kültéri vagy beltéri használatnak megfelelően. Ha kültéren használják, akkor outdoornak is nevezik. Itt az inline hokit általában aszfalton játsszák, ezért a kerekek keménysége 85A körül van. Beltéri használat esetén speciális felületen (indoor) alacsonyabb keménységeket használnak, pontosan azért, mert a kerekeknek nagyobb tapadásra van szükségük a speciális felületen.

2. Grip (tapadás) és roll (kerekek sebessége)


Talán már találkozott ezekkel a kifejezésekkel a korcsolyázással kapcsolatos cikkek olvasásakor. A Grip és Roll-t magyarul tapadásnak és keréksebességnek is nevezhetjük. Mi a grip és a roll kifejezéseket úgy fogjuk használni, mint ahogy azt a korcsolyázók körében szokás.
Mindkét paraméter közvetlenül összefügg az anyaggal és a keménységgel. A grip és a roll úgy általánosítható, hogy minél nagyobb a kerekek keménysége, annál nagyobb a sebesség és kisebb a tapadás, valamint minél kisebb a keménységük, annál nagyobb a tapadás és kisebb a sebesség. Ez az állítás igaznak tekinthető, de figyelembe kell venni, hogy maga az anyag a keménységen kívül a sebességet és a tapadást is befolyásolhatja. Ez a tendencia különösen a gyorsasági korcsolyáknál figyelhető meg, ahol olyan extra tapadással rendelkező kemény kerekeket is fejlesztenek, amely nagyszerűen megtartja a felhasználót még az éles kanyarokban és hasonló helyzetekben is.
Végezetül talán érdekelheti, hogy miért kell figyelembe vennie a tapadást is. A tapadás hiánya miatt a korcsolya egyszerűen megcsúszhat egy kemény visszapattanásnál, vagy esetleg egy kanyarban. További hátrány lehet az is, hogy az inline kerekek nem nyelik el a durvább aszfalt hatására érkező ütéseket, s ezáltal kényelmetlen lehet menet közben.

3. Keménység


A keménység értékelése szubjektívnek mondható, de azt hiszem, elég tapasztalattal rendelkezem ahhoz, hogy átadjam a tanácsaimat és az ajánlásaimat Önnek. Az új korcsolya kiválasztásakor nem érdemes a kerekek keménysége alapján dönteni. Ha azonban újakra van szüksége, akkor a legjobb, ha 83-85A keménységűt választ. Az alacsonyabb keménységűek viszonylag gyorsan elhasználódnak, másrészt a fitnesz kategória esetében pedig nem kell attól tartani, hogy a 85A keménység túl kemény lesz, hanem épp ellenkezőleg, nagyszerű kompromisszum a puha és a kemény kerekek között. 86A és afeletti keménységűeket nem is fogsz találni a standard fitneszosztályban.
Azonban más a helyzet a speed kategóriában, ahol a 86A és az az feletti keménység nem magától értetődő. A korcsolyások itt ráadásul gyakran kombinálják egymással az egyes kerekeket, hogy elérjék a keménység és a tapadás optimális arányát.

4. Kerekek anyaga


Néhányan még mindig gyakran szembesülnek azzal a dilemmával, mi szerint a gumi, vagy a műanyag kerekek, esetleg egy teljesen más anyag jobb választás lehet-e.
A válasz nem a műanyag és nem is a gumi. Ha úgy dönt, hogy minőségi márkát választ, akkor azok nem gumiból vagy műanyagból lesznek. 
Az olyan gyártók, mint a Hyper, a Powerslide, a Matter, vagy az MPC speciális anyagot használnak a termékeikben, így nem kell aggódnia amiatt, hogy véletlenül rossz minőségű anyagból készült tartalék kerekeket vásárol.

5. Szerkezet


A kerék egy úgynevezett hub-ból, vagy közép-ből áll. Ez utóbbi különböző típusú lehet, amely befolyásolja a tulajdonságait.
Van még a belső anyag és végül a felületi réteg, amely a legjobban megfelel a leírt tulajdonságoknak. Ahogyan ez a réteg elhasználódik, a kerék is vele fokozatosan elveszíti a pozitív tulajdonságait.