A görkorcsolya karbantartása

A görkorcsolya karbantartása

A korcsolya beszerzésével nem  ér véget a kötelességek áradata. Ahhoz, hogy minden pillanatban maximálisan élvezhesd a minőségi gurulást, a korival kellőképpen törődni kell. Ha szeretnéd elejét venni a problémáknak, a karbantartást nem hanyagolhatod el.

Rengeteg kérdés merült fel benned? Ezekre választ ad a mellékelt karbantartási útmutatónk. Megtudhatod belőle,miként kell felszerelni a féket, milyen a kivehető belső rész, vagy azt, hogy miként kellene megfelelően törődnöd korcsolyáddal. Léteznek azonban olyan alap lépések, melyeket rendszeresen el kell végezni.

Minden szerzon kezdete előtt fontos az alapszintű karbantartás. Elsődlegesen a kerekek ellenőrzésének kellene figyelmet szentelned, kicserélned vagy éppen megforgatnod őket. Ha bárhol a korin, keréksínen vagy a cipőrészen repedést veszel észre vagy egyéb, komolynak tűnő sérülés mutatkozik, inkább állj meg egy specializált boltban vagy szervizben, ahol szakszerű tanácsot tudnak nyújtani, és segítenek a szezon sikeres megkezdésében is.

1. Vizuális ellenőrzés

A manuális és vizuális ellenőrzést nem csupán néha kellene elvégezned, hanem minden használat előtt. Megelőzheted vele a kori meghibásodását és az ezzel összefüggő baleseteket is. Fontos a kerekek forgása, hangjuk vagy az esetleges elhajlásuk. Kevésbé lényeges probléma például a kerekek nem megfelelő behúzása. Ezt minden egyes alkalommal el kellene végezned használat előtt. Minden behúzás előtt enyhén engedd (oldd) ki őket, hogy a sok szorítástól ne „süljenek be a csavarmenetek“.  

Tippünk: Minden útra csomagolj be egy imbuszkulcsot.  Váratlan helyzetekben távol az    otthonodtól felbecsülhetetlen segítőtársaddá válik majd.

2. A kerekek leszerelése

Ha újonc vagy, esetleg tapasztalatlan korizó, valószínű, hogy első hallásra megrettensz majd a kerékcsere szó hallatán. De szeretnénk megnyugtatni, nem ördöngősség, még alaptudással is félkézzel megbírkózol vele.

Ebből a szempontból két típusú korcsolyát különböztetünk meg. Az első típus csupán az egyik oldalon tartalmaz menetet. Ilyenkor elegendő egyetlen imbuszkulcs használata, a fejének belső része ugyanis tökéletesen illeszkedik a keréksínen található nyílásba. Ilyen például a legtöbb szóban forgó freeskate és gyorskorcsolya modell. Ha a görkorin mindkét oldalon találsz imbuszkulcs nyílásokat, két imbuszkulcsra lesz szükséged. Az egyik oldalon támaszd meg a csavart, a másik oldalon pedig csavard ki.

A belsejében két csapágy található, melyek közt egy távtartó (spacer) helyezkedik el. Ez garantálja a kerekek folytonos forgását. Minden komponenst a tengelycsavarok tartanak össze.

Tippünk: Mikor behúzod vagy éppen kioldod a tengelycsavarokat ügyelj arra, hogy az imbuszkulcsot megfelelően helyezd a vájatba, mert úgy nem sérted meg annak éleit.

3. A kerekek forgatása (átdobása)

A kerekek ellenőrzésénél fontos szempont a kopás aránya. Szerencsére nemminden kopás jelenti feltétlenül azt, hogy minden kereket ki kell cserélned. Egyszerü megoldás lehet a kerekek forgatása vagy átdobása.

Miként forgassuk a kerekeket?

Ha 4 kerékkel ellátott korcsolyád van, elég kicserélned az első kereket a harmadikkal, a másodikat pedig a negyedikkel, mindemellett 180°-kal meg is kell fordítanod őket, tehát a felirat a másik irányba mutat majd. Ez azért fontos, mert az első kerék általában gyorsabban kopik, ugyanúgy, akár az utolsó kerék a keréksínben. Mivel azonban nem egyformán használjuk lábainkat és az egyikkel mindig erősebben húzunk, még jobb megoldás, ha az említett cserét keresztben végezzük el. A folyamat ugyanaz, de a kerekeket nem fordítjuk meg 180°-kal. Az első balost harmadik jobbosként szereljük fel, és fordítva. Így folytatjuk, amíg minden kereket fel nem cseréltünk.

5

Ha egy háromkerekű korcsolya tulajdonosa vagy, a Rollerblade javaslata alapján az első kereket a középsővel kell felcserélned, a másodikat az utolsó helyre kell szerelned, az utolsót pedig az első helyére. Ha pedig a jobbos kori kerekeit a balos korira szeretnéd helyezni, ne feledd, hogy nem kell 180°-ban megfordítanod őket.

4

A Powerslide más taktikával állt elő – mely szerint az első kereket a harmadikkal kell felcserélned. Majd mindhárom kereket fordítsd meg a tengelye körül.

 

2

Ezeket a tanácsokat vedd csupán javaslatként, ugyanis nem minden felel meg mindenkinek. Elsődlegesen a saját korizó stílusodra kell támaszkodni, és ehhez alakítani a kerekek forgatását.

A kerekek cseréje

Ha az érdekel, miként állapíthatod meg, hogy koridon csupán meg kell cserélni a kerekek sorrendjét vagy már megérett a kerékcserére, sajnos univerzális válasz nem létezik. Az új kerekek közepén egy középsávot találsz. Ezalapján felmérheted a kerék kopását. Ha észreveszed, hogy a külső réteg (leginkább a belső oldalon) az első keréken fokozatosan lekopik és a kerék ezáltal kisebbé válik, javasolt a forgatás. Ha ez a kopás azonban növekszik és már nem tudsz tőle olyan simán haladni, mint régebben, eljött az idő a kerékcserére. A vásárlás előtt állapítsd meg, milyen méretű kerék kell a görkorcsolyádba.

4. A keréksín ellenőrzése

Annak ellenére, hogy a legnagyobb figyelmet a kerekeknek szenteljük, a keréksínről és a cipőrészről sem feledkezhetünk meg. Amenniyben lehetőséged van meghúzni a keréksínt, vagyis nem nittelt változatról van szó, könnyedén megszoríthatod egy megfelelő imbuszkulccsal. Ha félsz egyedül megtenni ezt a lépést, minden szakember szívesen segít.

Tippünk: Vannak olyan korik, melyeken a korizó stílusodnak megfelelően álltíhatod a keréksín helyzetét. Ez segít képességeid fejlesztésében és teljesítményed maximalizálásában. 

5. A csapágyak karbantartása

A gyakorlatban három különböző csapágyat különböztetünk meg – zárt csapágy, belsőagyas csapágy és biztonsági gyűrűvel ellátott csapágy. A legtöbb típus szilárd kenőanyaggal rendelkezik, ezért nem szükésges átkenni őket vagy túlzott figyelmet szentelni nekik.


IMG_3237

A használat során fokozatosan megérzed, hogy a csapágyak már nem működnek olyan jól, mint régen, vagy nagyon hangosak. A nem zárt csapágyakat egyszerűen kinyithatod és kitisztíthatod. A zártakat pedig … hát nem marad más lehetőség, mint a csapágyak cseréje.

Tippünk: A WD-40 nem univerzális megoldás. Annak ellenére,hogy eltávolítja a rozsdát és a szennyeződéseket, nem keni meg kellően a csapágyakat. Ezért inkább többet árt mint segít. Használj inkább olajos alapú kenőanyagokat korcsolya csapágyakhoz, esetleg szilikonos, teflonos vagy szilárd kenőanyagokat.

6. A fékek cseréje 

Annak ellenére, hogy nem mindenki használja a féket korizás közben,sok gyártó mellékeli azt a csomagoláshoz.  Ha a biztonságérzet számodra is fontos, jobb meghagyni a féket. Az ellenőrzése során leginkább a felfüggesztését kell ellenőrizni és az ún wear limitre kell figyelni, ami nemmás, mint a kopási határa. Ez sokszor egy mércével van jelölve. Ha a fék magasabban kopott, a fékezés nem egyszerű manőver és a hatékonyságából is veszít. Ha a fékeden nincs ilyen mérce, akkor ügyelj arra, hogy ne koptasd meg a gumi műanyag tartóelemeit. Azzal ugyanis felsértenéd a csavart, amit csere esetén ki kellene fúrni a helyéről.

Tippünk: Kopás esetén javasoljuk a teljes fékgumi cseréjét. Nem kell félned, ha márkás görkorid van, nem probléma ilyen pótalkatrész beszerzése.

Ha ezek után is úgy érzed, hogy egyedül nem tudsz megbírkózni a feladattal, ne ess kétségbe. Munkatársaink szívesen adnak további tippeket és tanácsokat korcsolyád megfelelő karbantartásához. Készülj fel te is az új szezonra!